هدف از بهینه سازی موتور جستجو این است
که موتور جستجو نه تنها سایت و صفحات شما را پیدا کند،
بلکه به طور خاص رتبه صفحه شما را نیز در رتبه بندیها بالا ببرد
به طوری که در بالای نتایج موتور جستجو نشان داده شود. روند بهینه سازی یک فرایند یک باره نیست
بلکه نیاز به بهینه سازی و نگهداری، تنظیم و تست مداوم و نظارت دارد.
مرحله 1: تجزیه و تحلیل کسب و کار بازار هدف
تجزیه و تحلیل وب سایت: تجزیه و تحلیل متا تگها، کلمات کلیدی،متن و کدها برای کلمات کلیدی هدف که چقدر در معرض موتورهای جستجو هستند.
تحلیل رقابتی:بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو دارای اهمیت است.
در این زمینه از ابزارهایی مانند Semrush.com و Keywordspy.com می توانیم استفاده کنیم.
اولویتها:باید بررسی نمایید که در بازار کسب و کارتان چه مشتریانی هدف شما می باشد و در جذب آنها کوشا باشید.
مرحله 2: تحقیق و توسعه کلید واژه
تجزیه و تحلیل کلید واژه ها برای نامزدی:یک لیست هدفمند از کلمات کلیدی و عبارات را شناسایی می کنیم.
اولویت بندی کلمات کلیدی و عبارات انجام داده و اگه کلمه ای به اشتباه از طرف کاربران استفاده شد آنها را مد نظر داشته باشید.
البته در نظر داشته باشید گوگل سعی در اصلاح کلمات هنگام استفاده از این موتور جستجو را دارد.
ارزیابی رتبه بندی:برای ارزیابی در شروع کار می توان از یک صفحه ساده اکسل استفاده کرد و هر 35 یا 40 روزچک کرد
که شاخص کلمات کلیدی در ترافیک وب سایت چه پیشرفتی داشته است.
بعضی از بهینه سازان معتقدند که رتبه بندی زیاد اهمیت ندارد و بیشتر به ترافیک و تبدیل اهمیت می دهند.
اما ما از رتبه بندی به عنوان یک شاخص استفاده می کنیم.
بازار هدف:
اهداف خود رامشخص کنید مثلا ترافیک وب سایت را از 100 بار بازدید به 200 بار بازدید در روز افزایش دهید.
شما باید تمرین کنید تا مجموعه کارهایی که باعث افزایش فروش و خدمات کسب و کار شما می شود بهبود ببخشید.
مرحله 3: بهینه سازی محتوا و ارسال مقاله
عنوان صفحه:شما باید حتما در عناوین صفحات خود از کلمات کلیدی و هدف استفاده کنید.
ایجاد متا تگها:
استفاده از کلمات کلیدی در متا تگهایی مانند متا تگ توضیحات بسیار در رنک وب سایت شما کمک می کند.
(گوگل از برچسبهای کلمات کلیدی دیگر استفاده نمی کند.)
از عبارتهای جستجوی استراتژیک در صفحات وب خود استفاده کنیم:
از کلمات مرتبط با کلمات کلیدی هدف استفاده کنیم.
در گذشته 100 تا 300 کلمه در یک صفحه توصیه می شد ولی اکنون صفحاتی با 800 تا 2000 کلمه هم مشاهده می شود.
در نهایت کاربران، بازار، محتوا و لینک ها محبوبیت و رتبه بندی را تعیین می کنند.
ایجاد نقشه های جدید برای موتورهای جستجو گوگل و بینگ:
موتورهای جستجو برای ایندکس کردن راحتتر فهرستها از نقشه سایت (sitemaps) که در دونسخه XML,HTML می باشد استفاده می کنند.
شما نقشه سایت XML خود را می توانید به راحتی در وب مستر گوگل و بینگ تعریف کنید.
ایجاد بک لینک (استفاده محدود):
سعی کنید لینکها وب سایت خود را در سایتهای پر بازدید قرار دهید.
این کار باعث می شود صفحات شما سریعتر ایندکس شود.
بعضی از این سایتها پر بازدید میتوان از yahoo(پولی) و Business.com(پولی) و DMOZ(رایگان) را نام برد.
شما همچنین می توانید از (AdSense (google.com/adsense
استفاده نمایید.
مرحله 4: تست مداوم و اندازه گیری
تست و اندازه گیری: تجزیه و تحلیل رتبه بندی موتورهای جستجو و ترافیک وب
برای تعیین اثربخشی برنامه هایی که شما انجام داده اید،
از جمله ارزیابی کارایی کلمات کلیدی فردی. نتایج تغییرات را تست کنید
و تغییرات را که در صفحه اکسل خود ردیابی کنید.
نگهداری: افزودن و اصلاح تغییر کلمات کلیدی و محتوای وب سایت ضروری است
تا به طور مرتب رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود بخشد، همچنین می خواهید استراتژی لینکهایتان را مرور کنید
و اطمینان حاصل کنید که لینکهای ورودی و خروجی شما مربوط به کسب و کار شما است.
یک وبلاگ می تواند ساختار لازم و سهولت اضافه کردن محتوای شما را فراهم کند.
شرکت میزبانی شما به طور معمول می تواند به شما در راه اندازی / نصب یک وبلاگ کمک کند.