تفاوت UI و UX

۲۵ اسفند ۱۳۹۶

طراحی سایت

UI چیست؟

در اولین روزهای بوجود آمدن کامپیوتر، رابط کاربر یا UI، به سادگی وجود نداشت. شما نمی توانستید یک کامپیوتر با گرافیک های فانتزی، دکمه ها یا حتی یک موس را خریداری کنید. همه چیز خیلی کسل کننده بود و شما باید دستورات ورودی را بصورت متن وارد می کردید.

Xerox Star - اولین رایانه ای است که با یک رابط کاربر گرافیکی یا GUI همراه است. این به معنی آیکون ها، جعبه ها، پنجره ها و یک رابط اولیه است که به عنوان سیستم هایی که امروزه استفاده می کنیم، به کار می رود.

کاربران کامپیوترها می توانند بدون باز کردن، تایپ کردن فایل ها را بازکنند، حرکت دهند و حذف کنند. رابط کاربری در این زمان بسیار عادی به نظر می رسد، اما در آن زمان موجب انقلابی در صنعت فناوری اطلاعات شد.

در اپل مفهوم رابط کاربر گرافیکی گسترش پیدا کرد، و سیستم عامل مکینتاش در سال 1984 منتشر شد. این اولین کامپیوتر تجاری با موفقیت برای استفاده از ماوس و یک سیستم کشیدن و رها کردن بود.

با تولد رابط کاربری گرافیکی، یک کار جدید و یک مجموعه مهارت جدید متولد شد و طراح رابط کاربری را وارد بازار کار کرد، که هدف آن طراحی رابط کاربری دیجیتال با شادی و وفاداری کاربر بود.

البته رابط کاربر در دهه های بعد پیچیده تر شده است و در حال حاضر بخشی اجتناب ناپذیر از فرایند طراحی برای همه چیز بصورت آنلاین است.

UX چیست؟

بنابراین، اگر UI نحوه ارتباط یک کاربر با یک محصول دیجیتال را توضیح دهد، طراح UI کسی است که این رابط را طراحی می کند، UX چیست؟ مفهوم تجربه کاربر در اوایل دهه 90 ریشه دارد. این اصطلاح توسط یک دانشمند شناخته شده به نام Dom Norman ایجاد شد، که آن را به عنوان چیزی تعریف کرد که شامل تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات آن و محصولات آن می شود.

دام نورمن احساس کرد که شیوه های پیشین درک رابط کاربری بسیار محدود بود، در حالی که در واقع طراحی یک رابط، پایگاه های بسیار بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد که از طراحی رابط کاربری آنها استفاده می کرد.

طراحان UX مسئول اطمینان از اینکه مشتری می تواند از طریق محصول به اهداف مورد نظر خود برسد، و این کار را به گونه ای انجام می دهد که انتظارات مشتری را برآورده کند. این بدان معنی است که درک مصرف کنندگان در مورد آنچه که آنها می خواهند انجام دهند بیشتر شود و بدین معنی است که ماکرو بیشتر در فرآیند طراحی قرار گیرد.

تفاوت بین UI و UX؟

بدیهی است طراحی هر مرحله از تجربه کلی مصرف کننده و طراحی یک رابط دیجیتال خاص شامل مهارت های مختلفی است، بنابراین UI و UX متفاوت هستند. اما در عین حال، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

در مورد اینکه تفاوت بین UI و UX چیست، کمی شبیه به تقسیم رنگ قرمز و مولکول هایی است که رنگ قرمز را تشکیل می دهند یا تفاوت بین یک چای کیسه ای و مواد تشکیل دهنده کیسه چای.

تفاوت بین این دو "واقعی" نیست، این مسئله درک و نشانه گذاری است. UI بخشی از UX است، اما این بدان معنا نیست که طراحی رابط کاربری(UI) یک جزء کوچک از طراحی تجربه کاربر(UX) است.

آنها هر دو شغل بزرگ هستند که نگرانی ها، اهداف مختلفی دارند و نیاز به مهارت و تفکر متفاوت دارند. این گیج کننده است، بنابراین منطقی است که چند نقطه تفاوت بین UI و UX را به درستی بیان کنیم.


رسیدن به اهداف و ایجاد ارتباطات احساسی در طراحی سایت

طراحی تجربه کاربر سوالات بزرگی را اول می پرسد. چرا مردم به سایت شما می آیند؟ آنها چه می خواهند انجام دهند و چگونه می خواهید به آنها کمک کنید تا این کار را انجام دهند؟

طراحی سایت
عکس بالا مثالی از طراحی UI است.

هنگامی که طراح تعامل ایجاد می کند، طراحان رابط کاربری نحوه ایجاد ارتباط احساسی با یک کاربر را از طریق ایجاد رابط یکپارچه و سرگرم کننده پیدا می کنند.

در عین حال، UX بر روی دینامیک داخلی یک وب سایت متمرکز است. تحقیق بخش بزرگی از کار طراح تجربه کاربر است و آنها می خواهند بدانند که چه چیزی سبب راهنمایی مصرف کننده می شود تا بتواند ساده ترین تعاملات را انجام دهد.


UX وب سایت ما را کاربرپسند و قابل استفاده تر می کند، UI آن را زیبا می کند

طراحان تجربه کاربر(UX) ابزار خاصی دارند و می خواهند یک محصول ارزشمند و قابل قبول داشته باشند که به دینامیک بازار و طرز تفکر مشتری شما بستگی دارد.

این فرآیند باید در سراسر دوره عمر محصول مورد آزمایش قرار گیرد. هنگامی که نمونه اولیه آزمایش می شوند و جریان های کاربر ایجاد می شوند، طراح رابط کاربری(UI) می تواند کاری کند که این استخوان های لخت، زیباتر و جذاب به نظر برسد.

که معنی آن رنگها و تایپهای زیبا است، اما این جزئیات براساس آنچه طراح UI میگوید انتخاب نمی شود. انتخاب رنگ و فونت با توجه به اجرای سلسله مراتبی بصری توسط طراحان UX صورت می پذیرد.

این سلسله مراتب در مورد اجازه دادن به رابط کاربری به عنوان راهنمایی برای کاربران خواهد بود، به آنها یادآوری می کند که کجا را کلیک کنید و برای رسیدن به اهداف خود چگونه حرکت کنید.


اول باید طراحی UX انجام شود.

اگر از UX به عنوان طراحی در سطح ماکرو و UI به عنوان طراحی در سطح میکرو فکر می کنید، این منطقی است که طراحان UX باید اول کار خود را شروع کنند. طراحان UX تحقیقاتی را انجام می دهند که با ایده های اصلی محصول، تست توسعه محصول منطبق باشد.

طراح UX جریانهای کاربر را مدیریت خواهد کرد، برای مثال تصمیم گیری از کلیات فرایند که مشتری را به عضویت در خبرنامه شما هدایت کند. با استفاده از این فرآیندها، خطوط به طراح رابط کاربر نشان داده خواهد شد، که این تعاملات را اصلاح و با طراح UX بصورتی پایدار و محکم در ارتباط باشد.


UX گسترده تر از UI است

هنگامی که ما به طراحی UI اشاره می کنیم، ما فقط در مورد خودمان با رابط کاربری صحبت می کنیم، اما در مورد طراحی UX، لزوما این مورد نیست.

البته رابطها به رابط کاربر گرافیکی رایانه محدود نمی شوند، ما در حال صحبت کردن با ساعت ها، ماشین های لباسشویی و دستگاه های متعدد تلفن همراه هستیم. اما طراحان UX در این موارد نقش برجسته تری نسبت به طراحان UI در بدست آوردن تصویر بزرگتری از نحوه کارکردن یک کاربر با محصولشان بازی خواهند کرد.


یک مشکل برای کارشناس در UX و UI

امروزه بسیاری از افراد ادعا می کنند که در طراحی UX و UI متخصص هستند، اما واقعا متخصص در هر دو رشته، نادر است.

یک طراح خوب UX دارای مهارتهای تحقیق و استراتژی جامع و درک معماری اطلاعات و طراحی تعاملی است. کار آنها مبتنی بر سناریو است و خلاصه کار اصلی آنها طراحی مبتنی بر انسان با نیازهای کاربر در ذهنشان است. اگر چه یک طراح رابط کاربری خوب نیز دارای مهارت در طراحی تعاملی است، اما تمرکز آنها بر روی نام تجاری، اطلاعات و طراحی حرکت است. تفکر آنها خلاق است نه انتقادی، فرایند آنها بر اساس نیازهای مشتری است و مهارت های طراحی آنها عمدتا بصری است.


 نویسنده:حمید شاه محمدی
 تعداد مشاهده خبر:(386)
 هر روز از مقاله های جدید طراحی سایت در کانال تلگرام ما با خبر شوید

 میانگین امتیازات:
 
  تعداد رای دهندگان: {{ count }}
نظرات:

{{ x }}
{{ alert }}

نویسنده:{{ com.name }}
{{ com.body }}
{{ com.created_at }}