تفاوت های بهینه سازی و بازاریابی موتور جستجو

۱۳ اسفند ۱۳۹۶

اکثر مواقع بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی موتورهای جستجو با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. باید بدانیم این دو با هم متفاوت است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

تعریف بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتور جستجو یا SEM، به طور عمده به تبلیغات متن می پردازد که در بالای صفحه یا در سمت راست صفحات نتایج موتور جستجو ظاهر می شود. این لینک های تبلیغاتی عمدتا از Google Adwords و یاهو (Overture) خریداری شده است. سپس آنها این تبلیغات را در شبکه تبلیغاتی ثانویه خود نیز منتشر می کنند. به عنوان مثال AOL در Adwords

این تبلیغات عبارتند از Pay Per Click-PPC، به این معنی که برای هر زمانی که کسی روی تبلیغات شما کلیک می کند، پرداخت می کنید. هر چه تبلیغات شما بیشتر کلیک بخورد رتبه بندی شما هم افزایش می یابد. در سیستم رتبه بندی گوگل، سایتهایی با CTR بالا قیمت های پایین تری پرداخت می کنند و رتبه بندی آنها بهتر است. در سیستم Overture، رتبه بندی های تبلیغاتی صرفا بر اساس قیمت پیشنهاد می شود، بنابراین، از لحاظ تئوری، تبلیغ کننده با بیشترین پول برنده می شود.

SEM یک شکل بازاریابی است که شما کنترل بودجه و کلمات کلیدی و وب سایت خود را دارید.

تعریف بهینه سازی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو بر اساس رتبه بندی طبیعی و ارگانیک می باشد. این روش ارزان تر و آهسته اتفاق می افتد و ممکن است یک سال برای رسیدن به یک رتبه بندی مناسب در گوگل طول بکشد. روش های دستیابی بر اساس دو مولفه است:

بیهنه سازی صفحه

  • کلمات کلیدی
  • بهینه سازی عنوان
  • کلمات کلیدی در محتوا
  • کیفیت محتوای اصلی
  • کلمات کلیدی در لینکها
  • کلمات کلیدی در عناوین و برچسبهای پر رنگ
  • کلمات کلیدی در URL
  • برچسبهای متا
  • نقشه سایت
  • ساختار پیوندها
  • Indexability

بیهنه سازی آفلاین

  • تعداد لینکهای ورودی
  • کیفیت سایتهایی که به شما پیوند دارند
  • اهمیت سایتهایی که به شما پیوند دارند
  • کلمات کلیدی استفاده شده در لینکها

شما اگر موارد بالا را به درستی رعایت کنید رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب خواهید کرد و ترافیک رایگان بیشتری به وب سایت خود هدایت خواهید کرد.

SEO یا SEM کدام روش؟

SEM این مزیت را در این حقیقت دارد که می توانید ترافیک مجاز فوری را به صفحه وب خود برسانید. چقدر ترافیک فقط به بودجه شما وابسته است. پس مزایای SEM چیست؟ اولا اگر شما تبلیغات خود را به درستی انجام ندهید، ممکن است به مقصود خود نرسید. خطر سوزاندن بودجه بازاریابی با ترافیک کم برای وب سایت شما وجود خواهد داشت. در واقع، اگر برای هر فروش بیشتر از محصول واقعی پرداخت می کنید، اشتباه بزرگی مرتکب شدید. همچنین موضوع تقلب کلیک وجود دارد. یک وضعیت که در آن یک رقیب عمدا با کلیک بر روی آگهی های شما، باعث هدر رفتن بودجه شما می شود. اگر چه سیستم اصلی PPC ادعا می کند که سیستم هایی برای تشخیص تقلب روی کلیک وجود دارد، اما به نظر نمی رسد اثبات قانع کننده ای وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، SEO یک رویکرد بلندمدت است و از بهترین استانداردهای طراحی وب استفاده می کند. محتوای اصلی خوب، در بهینه سازی صفحه و یک پیاده سازی جامع برای جستجوگرها کافی است. به غیر از دستیابی به رتبه بندی خوب، شما همچنین در حال ایجاد یک سایت جامع هستید که بازدید کنندگان وب سایت شما مایل به بازدید و اقامت در آن هستند. بعضی افراد، با این حال برای SEO صبر ندارند و اغلب تعجب می کنند که چرا آنقدر طول می کشد تا به رتبه های خوب برسند. صادقانه بگویم، سوءاستفاده از جستجوگرها در وب سایت شما اغلب منجر به مجازات بهینه سازی شما می شود، بنابراین ضروری است که مشتری شما به طور کامل ماهیت سایت شما را در جستجوگرها درک کند.

مواضب کلاه برداری شرکتهایی که در این زمینه فعالیت دارند باشید. که با تکنیکهای بهینه سازی تمیز(white hat) روی وب سایت شما کار شود تا ترافیک مجاز به وب سایت شما افزایش یابد.

ما در ایران لاراول هر دو روش بازاریابی و بهینه سازی موتورهای جستجو را پیشنهاد می کنیم که 65% برای SEM و 35% برای SEO اختصاصمی دهیم. بعد از چند ماه شما با افزایش ترافیک از جستجو گرها به سمت وب سایت خود را مشاهده می کنید. این امر اجاره می دهد که شما هزینه های SEM خود را پایین بیاورید و آنرا برای اتصال به روش SEO آماده کنید.

هرچند که به یاد داشته باشید که هر کدام از SEO یا SEM انتخاب می کنید، رتبه بندی دومین هدف است. هدف اولیه همیشه به حداکثر رساندن میزان ترافیک مرتبط و واجد شرایط به سمت وب سایت شما است.


 نویسنده:حمید شاه محمدی
 تعداد مشاهده خبر:(366)
 هر روز از مقاله های جدید طراحی سایت در کانال تلگرام ما با خبر شوید

 میانگین امتیازات:
 
  تعداد رای دهندگان: {{ count }}
نظرات:

{{ x }}
{{ alert }}

نویسنده:{{ com.name }}
{{ com.body }}
{{ com.created_at }}